Scenariusz zajęć otwartych przeprowadzony w klasie II.
Scenariusz zajęć otwartych w klasie II
Prowadząca: Halina Czerwonka Czas: 3 godziny zajęć
Temat kręgu: Bohaterowie lektury "Puc, Bursztyn i goście".
Tematy ośrodków dziennych:
- Zwyczaje zwierząt na wiejskim podwórku.
- Psy różnych ras.
Temat dnia: Psy różnych ras. Zapis w dzienniku: Opisywanie psa na podstawie ilustracji, planu i zgromadzonego słownictwa. Określenie cech charakteru ułatwiających i utrudniających współżycie między ludźmi. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Układanie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki "Pies na medal".
Cel ogólny: Poznanie planu opisu.
Cele nauczania: Poziom I – wiadomości Kategoria A- Zapamiętanie wiadomości Uczeń:
- pamięta charakterystyczne cechy wyglądu psa;
- zna melodię i słowa piosenki "Pies na medal";
- pamięta nazwy kilku ras psów
Kategoria B – Rozumienie wiadomości Uczeń rozumie:
- znaczenie wyrazów dotyczących opisywanego psa;
- dostrzega różnice między różnymi rasami psów;
- zasady dodawania i odejmowania z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
- polecenia nauczyciela
Poziom II - umiejętności Kategoria C – Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Uczeń:
- układa zdania opisujące wybranego psa z uwzględnieniem planu opisu;
- wyszuka odpowiedni fragment w książce;
- śpiewa piosenkę i gra do niej prosty akompaniament perkusyjny;
- oblicza wyniki działań z przekroczeniem progu dziesiątkowego;
- zgodnie współpracuje w grupie
Kategoria D – Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Uczeń:
- wyszuka określenia charakterystyczne dla psa;
- zapisze cechę charakteru, która ułatwia kontakty z rówieśnikami
Cel wychowawczy: Kształtowanie świadomości pracy nad sobą i swoim charakterem. Metody:
- podające: opis, objaśnienie prowadzącego
- eksponujące: pokaz, prezentacja multimedialna (nagranie na CD)
- praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne
- aktywizujące: promyczkowe uszeregowanie, ewaluacyjna- Barometr nastroju
- problemowa
Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana, grupowa zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:
- lektury "Puc, Bursztyn i goście", karty do pracy samodzielnej, plan opisu psa, ilustracje psów, kartoniki z wyrazami (cechy charakteru psów), mazaki, arkusze papieru;
- instrumenty perkusyjne, magnetofon, CD z piosenką "Pies na medal";
- matematyczne karty z działaniami i ilustracjami psów;
- piktogramy do ewaluacji "Barometr nastroju":
- kartki samoprzylepne.
Literatura:
- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie- przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000.
- Bzowska L., Kownacka R.: Uczymy się bawiąc. Wyd. KLANZA, Lublin 2001
- Grabowski J.: Puc, Bursztyn i goście. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989.
- Kida J., Hadała A., Dyka F.: Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.
- Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej- część 1. AU OMEGA, Suwałki 1998.
- Węglińska M.: Opis jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. WSiP, Warszawa 1989.
Przebieg zajęć:
- Powitanie:
- Witam wszystkich, którzy dzisiaj przyszli do nas w gości. (Osoby, które czują się powitane machają ręką)
- Witam wszystkich, którzy czytali książkę "Puc, Bursztyn i goście".
- Witam wszystkich, którzy potrafią wymienić bohaterów tej książki.
- Witam wszystkich, którzy będą dzisiaj zgodnie pracować w grupie.
- Zaznaczenie na piktogramach nastroju jaki towarzyszy każdemu uczniowi na początku zajęć (umieszczenie kropki obok odpowiedniego piktogramu – zał. Nr 1)
Uczniowie, którzy chcą mogą skomentować swój nastrój.
- Rachunek pamięciowy- praca indywidualna jednolita
Uczniowie otrzymują karty pracy z sylwetkami różnych ras psów ( zał. Nr 2), na których zapisane są działania matematyczne.
- Wykonaj obliczenia,
Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania.
- Podaj do sprawdzenia swoją kartkę koledze z ławki. Porównaj wyniki z kartki z wynikami na tablicy. Jeżeli będą błędy podkreśl je.
Uczniowie sprawdzają wyniki ze wzorem na tablicy.
- Odczytaj wyniki działań i przyporządkuj do nich nazwy psów.
Wybrany uczeń odczytuje.
- Aby dowiedzieć się, co będziemy dzisiaj robić na zajęciach, należy uporządkować liczby malejąco, a następnie odwrócić kartoniki.
Uczniowie porządkują liczby na swoich kartkach, a wybrany uczeń na tablicy.
18 16 15 8 4 Opisujemy bohaterów lektury "Puc, Bursztyn i goście".
- Nawiązanie do lektury
- Wymień psy, które występowały w lekturze.
Nauczyciel zawiesza ilustracje różnych ras psów.
- Czy wśród ilustracji psów na tablicy rozpoznajesz któregoś z naszych bohaterów? Jaka to rasa?
Przypięcie podpisów: Puc, Bursztyn, Mikado, Tiuzdej pod rozpoznanymi psami.
- Jakie znasz inne rasy psów?
- Czym różnią się te psy?
Uczniowie odpowiadają na pytania, podają przykłady.
- Zapoznanie z planem opisu.
- Aby opisać psa, potrzebny nam będzie plan opisu.
Nauczyciel przypina na tablicy PLAN OPISU PSA
- Przedmiot opisu
- Rasa
- Wygląd zewnętrzny:
- wzrost i ogólna budowa
- sierść
- głowa
- uszy
- nogi
- ogon
- Cechy charakteru
- Stosunek do postaci (Za co go lubię lub nie lubię?)
- Gromadzenie słownictwa
- Które psy z lektury możemy opisać?
- Jakiej są rasy?
Uczniowie odpowiadają na pytania, a nauczyciel zapisuje słownictwo na tablicy.
- Odszukajcie w książkach te fragmenty, które mówią o wyglądzie każdego psa.
Uczniowie odczytują wybrane fragmenty, podają określenia. Nauczyciel zapisuje potrzebne do opisu wyrazy ( zał. Nr 3)
- Podział na 4 grupy (poziomy)
Uczniowie siedzą w kręgu plecami do środka. Nauczyciel przypina każdemu na plecach kartkę z imieniem wybranego psa (Puc, Bursztyn, Mikado, Tiuzdej). Na sygnał wstają, chodzą po klasie i mogą zadać tylko trzy pytania, próbując odgadnąć nazwę psa na swoich plecach. Można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie". Kto odgadł, przykleja swoją kartkę z przodu i bez słów pomaga innym. W ten sposób powstaną cztery grupy dzieci opisujące jednego psa.
- Redagowanie opisu wybranego psa- praca grupowa zróżnicowana (zał. Nr 4)
I poziom (łatwy)- układanie zdań opisujących psa Puca z rozsypanki zdaniowej zgodnie z planem opisu II poziom (trudniejszy)- uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami- opisywanie Bursztyna III poziom (średnio trudny)- kończenie odpowiedzi na postawione pytania- opisywanie psa Mikado IV poziom (trudny)- samodzielne układanie opisu psa Tiuzdejka korzystając z pytań pomocniczych.
- Odczytanie opisów z każdego poziomu. Ustna pochwała grup. Prezentacja opisów na tablicy
- Przerwa śródlekcyjna
Zabawa "Pies, buda, bałagan"
- Układanie akompaniamentu do piosenki
- Śpiewanie z magnetofonem wcześniej poznanej I zwrotki i refrenu piosenki.
- Śpiew II zwrotki ze zwróceniem uwagi na oddech- miejsce pauzy ćwierćnutowej.
- Jak ruchem można przedstawić w którym miejscu jest pauza?
- Uczniowie podają propozycje, np. rozłożenie rąk lub klaśnięcie.
- Jakie nuty wyznaczają nam rytm? Wyklaszcz ten rytm.
- Uczniowie wyklaskują rytm ćwierćnutowy.
- Podział klasy na grupy:
I grupa - wyklaskuje rytm II grupa – klaszcze w miejsce pauzy. III grupa- naśladuje psa w refrenie
- Śpiew z klaskaniem I zwrotki i refrenu.
- Zmiana czynności grup – śpiew II zwrotki i refrenu.
- Włączenie bębenka (wystukuje rytm) i talerzy (zaznaczają pauzę) – przydział instrumentów.
- Wspólne wykonanie piosenki z towarzyszeniem akompaniamentu.
- Wady i zalety bohaterów naszej lektury.
- Czy potraficie rozpoznać psa – bohatera naszej lektury nie po wyglądzie, ale po jego wadach i zaletach? Jeżeli tak, to spróbujcie.
Podział uczniów na 4 grupy: grupa Puca, grupa Bursztyna, grupa Mikada, grupa Tiuzdejka. Praca w grupach- wyszukiwanie kartoników z odpowiednimi wyrazami:
- I grupa – jakie cechy posiadał Puc,
- II grupa – jakie cechy posiadał Bursztyn,
- III grupa – jak zachowywał się Tiuzdejek,
- IV grupa – dlaczego Mikado zdobył sympatię domowników.
Zajęcie miejsc –grupy I i II otrzymują pomieszane kartoniki z cechami Puca i Bursztyna. Puc: mądry, łakomy, ostrożny, opiekuńczy, zgodny, troskliwy,wrażliwy, przezorny Bursztyn: łakomy, zabawny, koleżeński, brudny, uparty, tchórzliwy, troskliwy, leniwy Zajęcie miejsc – grupy III i IV otrzymują pomieszane kartoniki z cechami Mikado i Tiuzdejka. Tiuzdej: nieznośny, złośliwy, rozpieszczony, samolubny, tchórzliwy, dokuczliwy, mazgaj Mikado: dzielny, odważny, przyjacielski, spokojny, mądry, dobrze wychowany, zdolny, czysty Każda grupa otrzymuje kartkę z imieniem psa, którego cechy będzie wybierać.
- Przyklejcie wybrane kartoniki na swojej kartce.
Odczytanie wyrazów, próba uzasadnienia dokonanego wyboru
- Podkreślcie na czerwono te cechy, które waszym zdaniem ułatwiały psom kontakty z innymi. Spróbujcie uzasadnić.
- Jak się nazywają dobre cechy? (zalety)
- Dlaczego Tiuzdej nie był lubiany przez inne psy?
- Jak nazywają się złe cechy? (wady)
- Które psy lubimy, dlaczego?
- Cechy pozytywne i negatywne u ludzi.
- Zastanówcie się, czy podobne cechy można odnaleźć u ludzi. Jakie to będą cechy?
- Jakie cechy charakteru ułatwiają wam kontakty z kolegami? Uczniowie podają: zgodność, koleżeńskość, wrażliwość, opiekuńczość, poczucie humoru...itp.
- Jakie cechy przeszkadzają współpracować w grupie? Uczniowie podają: kłótliwość, hałaśliwość, brak zgody, zły humor ...itp.
- Zapisz na kartce jedną najważniejszą cechę, która ułatwi ci w przyszłości współpracę z kolegami.
Uczniowie odczytują, a następnie umieszczają na arkuszu papieru pod zdaniem "Od dziś będę" zapisaną cechę, stosując metodę "promyczkowe uszeregowanie".
- Zadanie pracy domowej – zróżnicowanej
I grupa- Obliczanie wyników działań i przyporządkowanie do liczb na osi liczbowej. II grupa- Rozwiązanie zadania z treścią (zał. Nr 5)
- Ewaluacja
- Jaki był twój nastrój podczas dzisiejszych zajęć? Postaw kropkę w odpowiednim miejscu.
- Podsumowanie dnia- rundka wypowiedzi
- Dokończ zdanie: Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się...
- Pożegnanie
Opracowała: Halina Czerwonka
nauczyciel nauczania zintegrowanego w PSP w Lipsku
Zał. Nr 3 Przykładowe słownictwo do opisu:
- Przedmiot opisu: Puc, Bursztyn, Tiuzdej, Mikado
- Rasa: kundel, chart angielski, pekińczyk
- Wygląd zewnętrzny:
- wzrost i ogólna budowa: maleńki, wysoki, duży, chudy, delikatny
- sierść: brązowa, biała w czarne łaty, krótka, długa, szorstka, puszysta, delikatna
- głowa: mała, duża, okrągła, spłaszczona, wydłużona
- uszy: sterczące, opadające, długie, małe, zwisające
- nogi: krótkie, długie, cienkie, mocne
- ogon: krótki, długi, cienki, zakręcony, puszysty
- Cechy charakteru: wesoły, mądry, zabawny, leniwy, odważny, posłuszny, tchórzliwy...
Zał. Nr 4 Poziom I – rozsypanka zdaniowa
Opisujemy psa Puca. Ten pies to kundel. Jest średniego wzrostu. Ma szorstką, białą sierść w białe łaty. Jego głowa jest duża, a uszy małe lekko opadające. Nogi ma długie i mocne. Ogon jest długi, zakręcony w górę. Lubimy Puca, bo jest mądry i koleżeński.
Zał. Nr 4 Poziom II – Uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami
Oto pies Bursztyn. Jest on ......................... . ( Jaka rasa? ) Bursztyn to ............................... pies. ( Jakiego wzrostu? ) Ma ................... sierść, koloru .......................... . ( Jaką? ) ( Jakiego?) Jego głowa jest ........................, a uszy ................ . ( Jaka? ) ( Jakie? ) Ten pies ma .................. nogi. ( Jakie? ) Ogon Bursztyna jest ................. i .................. . (Jaki? ) (Jaki? ) Opisujemy tego psa, ponieważ jest ........................ ( cecha charakteru ) i .................. . ( cecha charakteru ) Lubimy Bursztyna, bo jest również ...................... .( cecha charakteru)
Wyrazy pomocnicze: brązowego, kundlem, szorstką, duży, sterczące, długi, wesoły, koleżeński, duża, zabawny, zakręcony, silne.
Zał. Nr 4 Poziom III – Kończenie odpowiedzi na postawione pytanie
Opis psa Mikado.
- Jak się nazywa ten pies?
Ten ..................................................................
- Jakiej jest rasy?
Jest .......................................
- Jakiego jest wzrostu?
Jest .........................................
- Co wiesz o jego sierści?
Jego sierść ...............................................................
- Jaką ma głowę i uszy?
Ma ........................................................................
- Jakie ma nogi?
Jego nogi są .........................................................
- Jaki jest jego ogon?
Ogon ......................................................................
- Czy lubisz tego psa, dlaczego?
............................., bo....................... . Zał. Nr 4 Poziom IV – Układanie opisu psa korzystając z pytań pomocniczych
Opiszcie psa Tiuzdejka, korzystając z podanych pytań. Odpowiadajcie całym zdaniem!
- Jakiego psa opisujecie?
- Czy jest rasowy? Jeśli tak, podajcie jego rasę.
- Jakiego jest wzrostu?
- Jakiego koloru ma sierść?
- Jaka jest jego głowa i uszy?
- Jakie są jego nogi?
- Jaki ma ogon?
- Jakie cechy posiada?
- Za co go lubimy lub nie lubimy?
|